Mobiilibloggaus - seitsemäs media-aalto

Alan Mooren pamfletti Mobile phones as a mass media (osa2) on lukemisen arvoinen mobiilihehkutus. Moore jakaa viestinnän historian kuuteen aaltoon jotka ovat seuranneet toisiaan: kirjapaino, ääni, elokuva, radio, tv ja internet.

Uudet media-aallot tai paremminkin keinot julkaista ovat oppineet aiemmasta kokemuksesta ja vieneet kuluttajia aiemmilta keinoilta. Vaikka tv onkin suosittu mediaväline ihmiset lukevat yhä myös sanomalehtiä. Internet, kuudes media aalto on ollut merkittävä muutos viestinnän toiminnassa. Sosiaalinen media on tehnyt kaikista asiantuntujoita ja luonut uudenlaisia verkostoja, "no one knows it as well as everyone" voisi olla esim. Wikipedian motto.

Moore ja monet muut uskovat että mikäli internetin sosiaalisuus saadaan toteutettua mobiiliteknologialla kännykkäviestinnästä voi muodostua seitsemäs mullistava viestintämuoto. Toisin kuin aiemmat välineet matkapuhelin on henkilökohtainen, aina mukana ja päällä, sillä voi maksaa ja se on ensimmäinen jonka käyttäjä voidaan tunnistaa. Alan muistuttaa myös että tällä nuorimmalla massamediavälineellä on jo yli kaksinkertainen käyttäjämäärä verrattuna tietokoneisiin.

matkapuhelinten_käyttäjät

Ei siis ihme että internetyhtiöt kuten Google haluavat laajentaa toimintaansa mobiilipuolelle ja mobiiliyhtiöt kuten Nokia internetpuolelle. Muistuttaisin kuitenkin näitä yrityksiä ja Alan Mooren kaltaisia guruja että mikäli mobiiliviestintä ei ole käyttäjäystävällistä sitä ei käytetä.

Kirjoitin tämän blogimerkinnän kahdesti Shozulla, ensimmäisen kerran eilen. Uusi mahtava mobiilimassamedia oli ilmeisesti jumissa koska kirjoitus ja tekstin vaatima kuva eivät koskaan päätyneet blogiin. Lähetin Shozulle noottia ja palasin PC:n ääreen. Mikäli mobiilibloggaus käytössä olevilla työkaluilla on tällaista taistelua en usko sen muodostavan yhtiöiden tarjoamilla välineillä edes laineita saati sitten seitsemättä aaltoa.



Technorati: , , , , , , ,

0 kommenttia:

Lähetä kommentti